Vedtægter
Vedtægter for Vestbyens Rideklub
§ 1 - Navn og hjemsted
Foreningen Vestbyens Rideklub er stiftet den 23. april 2019 og har hjemsted i Aalborg kommune.
Foreningen er tilsluttet Dansk Ride Forbund under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og er underlagt disses love og bestemmelser.
§ 2 - Formål
Foreningens formål er at dyrke ridesport og fremme fællesskabet omkring heste. Det er endvidere klubbens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen, ved at skabe gode rammer for medlemmernes deltagelse.
Foreningen lægger vægt på samvær, ansvarlighed og åbenhed, hvor alle bidrager til fællesskabet. I klubben prioriteres oplæring af børn, unge og voksne i hestens pleje, velfærd og anvendelse. Klubben bygger på mesterlære-princippet, hvor erfarne medlemmer går forrest og hjælper andre ind i fællesskabet.
§ 3 - Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er fyldt 4 år.
Optagelse af passive medlemmer kan ske uanset alder. Passive medlemmer har ikke adgang til selve idrætsudøvelsen, men er valgbare til bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og leve op til foreningens formålsbestemmelse.
Endeligt afslag på medlemskab af foreningen skal efter anmodning fra den, der ønsker medlemskab, forlægges generalforsamlingen.
§ 4 - Indmeldelse
Indmeldelse skal ske skriftligt på foreningens hjemmeside.
Medlemskabet er gældende fra den dato klubkontingentet er modtaget af bestyrelsen. Indmeldelse og betaling skal ske inden påbegyndt undervisning eller benyttelse af rideklubbens faciliteter.
§ 5 - Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med foreningen afvikles.
§ 6 - Kontingent
Klubkontingentet fastsættes af bestyrelsen for et år ad gangen og forelægges på generalforsamlingen til endelig godkendelse. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen. Er kontingentet ikke betalt 1 måned efter forfaldsdato, ophører medlemsrettighederne automatisk. Vedkommende kan kun blive medlem igen ved betaling af restance.
§ 7 - Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden.
§ 8 - Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægt.
§ 9 - Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af april måned.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden og indkomne forslag skal finde sted med tre ugers varsel ved annoncering på foreningens hjemmeside og via mail til aktive og passive medlemmer.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger før generalforsamlingens afholdelse. Er der indkommet forslag, fremsendes disse til medlemmerne sammen med dagsorden, eventuelle bilag fra bestyrelsen, og det reviderede regnskab sådan, at dette er medlemmerne i hænde senest en uge før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens aktive og passive medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle aktive medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Alle aktive medlemmer på 16 år og derover har stemmeret ved generalforsamlingen, men ingen medlemmer er valgbare til bestyrelsen før det fyldte 18. år.
Forældre til børn under 16 år har stemmeret med en stemme pr. barn under 16 år. Disse forældre er valgbare til bestyrelsen. Stemmeret og valgbarhed bortfalder når barnet fylder 16 år, medmindre forældrene indmelder sig som aktivt medlem.
Alle medlemmer har taleret på generalforsamlingen.
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 10 - Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af årsrapport (inkl. revideret regnskab) for det forløbne år til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling af indkomne forslag
7) Valg af formand (i lige år)
8) Valg af kasserer (i ulige år)
9) Valg af sekretær (i ulige år)
10) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
11) Valg af to suppleanter til bestyrelsen
12) Valg af revisor og revisorsuppleant
13) Eventuelt
§ 11 - Generalforsamlingens ledelse
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 17 og 18.
Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg dog på forlangende.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§ 12 - Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 13 - Bestyrelsen
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 3 af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol, som offentliggøres på foreningens hjemmeside.
Alle bestyrelsesbeslutninger vedtages ved simpel stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende og i dennes fravær næstformandens.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten.
Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en sekretær og yderligere 2 medlemmer og vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i lige år, medens kassereren, sekretæren og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i ulige år.
I tilfælde af vakance for et bestyrelsesmedlem indtræder suppleanterne i bestyrelsen i den rækkefølge, hvori de er valgt.
Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 18 år og har stemmeret, jf. § 9.
§ 14 - Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden den 1. februar afgive årsrapport for det foregående år til revisoren.
Årsrapporten forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
Årsrapport udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 15 - Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år i februar gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningerne er til stede.
Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 16 - Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af 2 bestyrelsesmedlemmer i forening. Ved økonomiske dispositioner over 5.000 kr. kræves dog underskrift af formand og kasserer. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal lånoptagelse på mere end 30.000 kr. godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler foreningen.
§ 17 - Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Enhver ændring skal indberettes til Dansk Ride Forbund og Aalborg Kommunes Folkeoplysningsudvalg.
§ 18 - Opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige/almenvelgørende formål, foreningens formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå. Det tilstræbes at foreningens formue tilfalder øvrige foreninger i Aalborg vestby.
§ 19 - Bemyndigelse
I tilfælde, der ikke er forudsete eller omtalt i disse vedtægter, er bestyrelsen bemyndiget til at træffe foreløbig afgørelse indtil en generalforsamlings accept eller forkastelse. Tvivlsspørgsmål kan ikke indankes for nogen domstol.
Vedtægterne er godkendt på ordinær generalforsamling 2025.
Underskrevet af bestyrelse og dirigent
Aalborg, 26. marts 2025.